Blommar nu med svagt doftande blommor. Odlas i västerfönster med extraljus på vintern!

Finfin
Från Venezuela. Odlar på fönsterbrädan och orangeri. Lite extraljus på vintern. Doftar underbart.
Nyckelord: Cattleya mossiae

Imponerande storlek på den där! Vilken kraft!

Det syns att du är cattleya expert, grattis

Tjusig!

Strålande resultat och kreativt
Heter även P. Warzeviczianum och P. caudatum. Kommer från Peru och jag odlar den ganska ljust och fuktigt, i vanlig rumstemperatur.

Fascinerande!! Kusligt gap!
Fantastiskt utrymme du har för växter mellan husväggen och den yttre glasväggen!

Är det på jobbet?
Caudatum är fina
Stor och fin planta

Tack!
kul att se att orkidéprat finns kvar! Jag odlar fortfarande mest neofinetia, men även en del annat. Intresset har kommit igång igen efter lite stagnerande.
Dessa blommar nu i april
Nyckelord: Phalaenopsis speciosa, Lc Fire Dance, Epidendrum Sister My Love, Neofinetia falcata

Vilken härlig blomning!

Tack

Praktfull blomning

Väldigt snyggt. Och en del doft gissar jag, inte minst i skymningen... Hur är det med speciosan, doftar den något?

Tack Dick och Lasse
Neofinetia falcata doftar så gott men speciosan doftar inte.

Jättefina allihop !

Oh vad fina!

Tack oled och Mikael
Blommar nu med 10st blommor. Jag odlar den i kruka. Står ute skuggigt på sommaren. Ställer den i ett kallt växthus med ett par tjocka täcken över på vintern. På våren får den vakna och blomma i ett orangeri.

Jättefin! Vad har du för substrat till den, visst gillar de något surare jord än C. calcaleus?

Jag odlar i ganska grovt material, mycket lavasand/grus och små barkbitar samt lite sphagnum (orchodesubstrat). Jag håller den fuktig och göder under sommaren. Missar man gödning så krymper plantan till nästa år. Jag ger den inte kalk.

Tack! Sugen på att testa ett par nya Cypripediumarter.

Lycka till!

Otrolig fin!
Inköpt 7 mars-26 på Cramers Handelstädgård, Hillared.
Cyklamenrosa småblommor i knippa på lång stjälk från toppen.
Nyckelord: Nr 64 Epidendrum

Hej kan den heta nåt som Epidendrum 'Belladonna'
Efter vila i kylen lite över nollan, så började knopparna bryta fram och då ut i värmen!

Lite som mina krokusar
- fast mycket finare!

Mina är lite sena i år med blomningen, men de är så fina
En cuthbertsonii hybrid som jag odlar i min vinkyl med led och fläkt. 20 grader och 70% dagtid samt 11 grader 95% nattetid.

tjusig
Hur lyckas du få olika temperaturer dag och natt? kylen avstängd dagtid?

Tack! Just nu så är jag helt manuell och så jag går och släcker och tänder lampan varje dag samt ökar temp dagtid och sänker den nattetid. Hade varit skönt att hitta någon automatik för det. ?

Tänker en timer men det kanske inte går, kanske du får trycka på on på maskinen för att den ska starta? annars sköter ju rumstemp på dagen

Jag odlar sedan många år D. cuthbertsonii i kylskåp med led-ljus.

Härlig färg!

Mikael: Har du samma temperatur hela dygnet? Vilken temperatur?
Inköpt 7 mars-26 på Cramers Handelstädgård, Hillared.
Mörkt, mörkt rödvioletta blommor, nästan svarta. Lite vitt i mitten.
Benämnd: Phalaenopsis "Black" på etiketten.
Nyckelord: Phalaenopsis, Black
Inköpt 7 mars-26 på Cramers Handelstädgård, Hillared.
Gula "uppochnervända" blommor
Nyckelord: Bläckfiskorkidée, Encyclia cochelaria, Encyclia
Inköpt 7 mars-26 på Cramers Handelstädgård, Hillared.
Blommor i mörkt violett och vitt.
Nyckelord: Miltonopsis, Penséorkidée
Inköpt på Coop febr-26
En sky av små, vita blommor på flera stänglar. Ljust grön bladrosett.
Nyckelord: Phalaenopsis
Naturlig korsning mellan P. schlimii och P. longifolium. Inköpt i Juli 2021 som liten planta. Nu är den stor. Andra året som den blommar.
Härlig kommers mellan oss medlemmar. Några av alla varor:
Var söndag och onsdag är det auktion, om vi medlemmar vill. Alla kan lägga upp objekt. Läs mer.
Auktionsklockan var 19:48:53 när sidan laddades.
Det finns just nu inga aktuella auktioner.
Beställ orkidéer tillsammans med andra OrkidéPrat-medlemmar.
Det finns inga aktuella sambeställningar just nu.
Alla medlemmar kan lägga till evenemang i kalendern. Läs mer.
Det finns just nu inga evenemang inskrivna för de närmaste dagarna.
Alla aktuella & framtida evenemang
Prata orkidéer med OrkidéPrats medlemmar, i 'verkligheten'.
Vi pratar inte bara. Här är exempel på saker vi gör tillsammans:
Projekt Paphiorangis. A.k.a. "The Fantastic Paphiorangis Project Of 2009". Vi odlar Aerangis och Paphiopedilum och derar med oss av våra erfaranheter.
Projekt Ulla. Cypripedium-odling i grupp.
Projekt Flaskbarn. Från små, små fröplantor till blommande orkidéer.
Projekt Cattleya. Vi odlar Cattleyor tillsammans, men var för sig. Vem får första blomningen?
Svenska Orkidésällskapet (SOS) verkar för att främja orkidéintresset i Sverige samt för att skydda alla orkidéer.
Bli medlem och få tidningen ORKIDÉER 6 gånger per år. Kontakta Malin som är medlemsansvarig:
Solstråle här på OrkidéPrat,
skicka e-post,
besök orkidesallskapet.se
Cattleya-kurs
Mikael Gustafsson bjuder in oss alla att ta del av hans stora kunskap om släktet Cattleya och dess odling.
Hela kursen i PDF för nedladdning / utskrift (2MB)
Moment 1: Välkomna till Cattleya-kursen
Moment 4: labiata, jenmanii, lueddemanniana
Moment 6: percivaliana, schroederae
Moment 8: warneri, warszewiczii var Sanderiana, bowringiana, skinneri
Du får använda vissa texter och bilder på OrkidéPrat fritt.
Ansvarig utgivare: Björn Johansson, www.neovita.com/orkideer
Info om neovita, policy kring sekretess och cookies, kontaktmöjligheter